تهیه و تنظیم: سعید مهدویان
یک کارشناس خودرو گفت: قرار بر این بود که دولت تصدیگری و مداخله وزارت صمت در صنعت خودور کاهش یابد اما متاسفانه کم نشد و اکنون لاتاری خودرو هم به این وزارتخانه اضافه شده و این عمق فاجعه است .
مرتضی مصطفوی، با اشاره به چشمانداز پیشروی بازار خودرو اظهار داشت: قرار بر این بود که تصدیگری دولت و مداخله وزارت صمت در صنعت خودور کاهش یابد اما متاسفانه کم نشد و اکنون لاتاری خودرو هم به این وزارتخانه اضافه شده و این عمق فاجعه است.
وی افزود: کار وزارت صمت قرعهکشی نیست و خود نباید متولی این امر باشد، وزارت صمت متولی ساماندهی صنعت خودرو است، شناسایی دلال بازار خودرو هم مثل دیگر بازارهای غیرمولد همچون مسکن، ارز و سکه وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی است.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: اکنون شرایط به گونهای است که هر زمان مسئولین وزارت صمت قولی میدهند قیمت پایین و در غیر این صورت قیمت بالا میرود، تنها عامل اصلی تغییر در بازار خودرو دلار است و تمام امور در کشور ما نیز به خاطر ناکارامدی اقتصادی به دلار متصل است، دلار بالا میرود قیمت گوشت و نان تا خودرو گران میشود و این مشکلات با قرعهکشی هم حل و ساماندهی نخواهد شد.
وی تاکید کرد: اکنون چشمانداز خوبی در بازار خودرو وجود ندارد چراکه به دلار بستگی دارد، اگر دلار پایین بیاید قیمت خودرو کاهش و در صورت افزایش نرخ؛ با دلار قیمت خودرو هم بالا میرود و ربطی به دیگر عوامل ندارد. در هر مرحله حدود ۱۸ میلیون نفر برای ۱۰ هزار خودرو ثبت نام میکنند، چطور باید این تشنگی برطرف شود؟ خودرو خط تولید و مواد اولیه نیاز دارد، چطور باید به این تقاضا پاسخ داد وقتی بستر فراهم نیست؟
مصطفوی گفت: قطعا کسانی که ثبتنام میکنند دلالند و به خودرو برای سود نگاه میکنند و وقتی شرایط اینگونه است اگر کل کشور هم به پارکینگ خودروهای تولیدی تبدیل شود باز هم ظرفیت تقاضا وجود دارد چون در اقتصاد عطش ایجاد میکنیم و جلوی دلار را نمیگیریم، ما تاثیرات دلار را بر بازارها خنثی نکردیم، نقدینگی را کنترل نکردیم. باید از طریق سامانههای معاملاتی در بازارها شفافسازی کنیم، سازمان مالیاتی بتواند محدودیت ایجاد کند، اگر تراکنشی غیر از حساب معمول در حسابی ایجاد شود سریعا حساب بلوکه میشود، یعنی بانک مرکزی سامانهای طراحی کرده که همه تراکنشها را رصد میکند همین سامانه باید در بازار خودرو و دلار ایجاد شود تا هر کس بیش از نیاز مصرف کند خودرو بلوکه و امکان تعویض پلاک سلب و به این ترتیب تقاضای دلالی صفر میشود چون برای کسی نمیصرفد.
***
سازمان حمایت: به منتخبان ذخیره هم این دوره خودرو میدهیم!
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیهای ضمن تاکید بر اینکه مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی، علت اصلی مشکل پیش آماده در اعلام نتایج اولین دوره فروش خودرو یکپارچه بوده است، اعلام کرد به منتخبان ذخیره این دوره نیز در قالب طرحهای مشخص خودرو تخصیص داده خواهد شد.
در روزهای گذشته تعدادی از افراد شرکتکننده در اولین طرح فروش خودرو در قالب طرح تخصیص یکپارچه خودرو، از موضوعی مشترک گلایه داشتند. این افراد، پس از اعلام نتایح در روز ۱۱ خرداد به عنوان منتخب اول (اصلی) اولین فروش خودرو در این سامانه مشخص شده بودند اما سپس وضعیت منتخب بودن آنها به رزرو تغییر کرده بوده و با پیام «شما جزو منتخبین رزرو قرعهکشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستید» مواجه شده بودند.
همانطور که روز دوشنبه گذشته نیز تاکید شد، مشخص است، مشکل پیش آمده به عدم تفکیک برندگان اصلی از منتخبان رزرو مربوط میشود.
در این رابطه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه با اظهارنظر صدیف بیکزاده-رئیس این سازمان- اعلام کرده است: به جهت جلوگیری از قرعهکشیهای دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع بهصورت شفاف در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.
وی افزود: هماهنگیهای لازم در راستای رفع دغدغههای ایجاد شده برای کسانی که به عنوان منتخب ذخیره مشخص شدهاند، صورت گرفته تا در قالب سازو کار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرحهایی همچون فروشفوری، فوقالعاده و پیشفروش که توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز برای آنها ثبت نام کردهاند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرحها، انجام شود.
رئیس سازمان حمایت خاطر نشان کرد: تعیین منتخبان ذخیره از این روی است که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاعرسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامها دامن زد و نگرانیها را دوچندان کرد.
بیکزاده با بیان اینکه تغییر رویه تخصیص خودرو، اعمال نظارتهای شدید و شفافسازی نیز فشار مضاعفی را بر سیستم جدید تخصیص خودرو وارد کرده بود که پیش از این، کنترلها و نظارت به این حد نبوده است، گفت: در فرآیند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه طراحی شده، مقرر شده بود در گام نخست، کنترلها و نظارتهای لازم انجام شود تا متقاضیان دارای شرایط به عنوان منتخبان اصلی تخصیص خودرو معرفی شوند.