محمد حسینزاده
اين روزها شاهد توليدات زيادي در سينما و شبكه نمايش خانگي هستيم. از فيلمهاي پربازيگر گرفته تا سريالهاي پرستاره و رياليتيشوهاي جديد ولي نكتهاي كه وجود دارد اين است كه در بسياري از اين آثار همواره شاهد حضور چهرههاي تكراري هستيم كه از اين فيلم به آن سريال و از آن مسابقه به آن رياليتيشو ميروند و انگار ديگر كسي به جز اين افراد براي بازيگري حضور ندارد! همين موضوع باعث شده تا بسياري از هنرمندان يا بيكار باشند و يا به اجبار كمكار شدهاند و در عين حال باندبازي روز به روز بيشتر از قبل شده است.
پندار اکبری يكي از حوانهايي است كه در سالهاي اخير در عرصه تصوير كمكار شده و از اين رو بيشتر به تئاتر ميپردازد. او در گفتگو با دنياي جوانان پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: در حال حاضر مشغول کارگردانی نمایش زنی در دو چهره، هستم که روزهای پایانی تمرینات خود را پشت سر گذاشته و به امید خدا از دهم خرداد ماه در پردیس تئاتر سپند روی صحنه خواهد رفت. من همواره و از گذشته دغدغه کارگردانی در سینما و تئاتر را داشتم، از سالها پیش به این موضوع فکر میکردم اما همواره اعتقاد داشتم که برای ورود به عرصه کارگردانی باید تجربه کسب کنم، به همین دلیل مدتی صبر کردم و بعد از حضور در آثار سینمایی، تلویزیونی و تئاتر در نهایت تصمیم گرفتم تا کارگردانی در تئاتر را تجربه کنم که بسیار برایم جذاب و شگفت انگیز است.
اين بازيگر محبوب درباره روند تولید نمایش زنی در دو چهره، افزود: از همان اوایل پاندمی کرونا و خانهنشینی و قرنطینه این متن را انتخاب کردم، متن این نمایش براساس اثری اسپانیایی است که من آن را در ۲ سال کرونایی بازنویسی کردم و سعی داشتم تا اثری قابل قبول را تولید کنم، روزهای کرونا برایم فرصت مناسبی بود تا تمام تمرکزم را روی پیش تولید مناسب این کار صرف کنم.
پندار اکبری درباره اجرای نمایش خود در دوران کرونا تاکید کرد: واقعیت امر دوست داشتم این نمایش را زودتر روی صحنه ببرم اما شرایط کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی و همچنین تعطیلیهای مکرر تئاتر این فرصت را از من گرفت و تصمیم گرفتم در شرایط زنی در دو چهره، را روی صحنه ببرم که شرایط سلامت در جامعه کمی بهتر شده باشد، سعی داشتم تا این اثر در وضعیتی عادی روی صحنه برود، البته همچنان معتقدم که شرایط تئاتر به وضعیت عادی پیش از کرونا بازنگشته است.
اکبری درباره استفاده از گروه بازیگران جوان در نمایش زنی در دو چهره، اضافه کرد: این نمایش ترکیبی از بازیگران جوان اما باتجربه در سینما و تلویزیون و تئاتر و همچنین بازیگران جوان کمتجربه است که استعداد و انگیزه بالایی دارند، همین بازیگران جوان کمتجربه پتانسیل بالایی داشته و مطمئنا میخواهند خودشان را نشان دهند. اتفاقا اینکه تمامی گروه بازیگران این نمایش جوان هستند برای من دلنشین است زیرا اتحاد و همدلی و شور فراوانی بین گروه وجود دارد و افراد به راحتی میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
پندار اکبری درباره کمکاری خود در سینما و عرصه تصویر افزود: خوشبختانه و یا متاسفانه مدتی است که در عرصه تصویر حضور ندارم، طبیعتا کمکار بودن اتفاق خوبی نیست اما چارهای هم نیست و نمیتوانم به خاطر این اتفاق غمگین باشم زیرا همه ما دیگر میدانیم در سینما و تصویر چه خبر است!
وی با نقد وضعیت انتخاب بازیگران در سینما تصریح کرد: متاسفانه شرایط انتخاب بازیگران به سمتی رفته که باندبازی و یارکشی در سینما و تصویر بسیار علنی، مشهود و شدید شده است، به نحوی که مردم هم به طور کامل این وضعیت را فهمیدهاند. قبلا ۱۰ بازیگر بودند که در تمامی آثار سینمایی حضور داشتند، هر فیلمی را که میدیدید صرفا این افراد حضور داشتند، اما حال وضعیت وخیمتر شده است، صرفا ۱۰ نفر را میبینیم که در تمامی آثار تولیدی، مسابقات، شوهای تلویزیونی و نمایش خانگی و برنامههای دعوتی حضور دارند.
وی در همین راستا تاکید کرد: البته تمامی بازیگران حاضر در این برنامهها برای من عزیز هستند و روی صحبتم با آنها نیست، با چرخه مافیا و باندی است که باعث میشود صرفا یک عده خاص به قیمت از بین رفتن تعداد زیادی از بازیگران خوب دیده شوند. مشکل من نبود عدالت و همچنین چیدمان سلیقهای و رفاقتی افراد است.
پندار اکبری درباره روند ستارهسازی در سینما و شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: به نظر من این باند و مافیای پشت پرده میتواند تعداد زیادی ستاره به سینما معرفی کند اما صرفا چند نفر دیده میشوند، ما این همه بازیگر جوان خوب و پیشکسوت با تجربه داریم چرا از این افراد هیچ استفادهای نمیشود؟ به نظر من این مدل ستارهسازی و توجه به تعداد محدودی از افراد در نهایت به شکست ختم میشود، زیرا مردم از دیدن افراد تکراری خسته میشوند، دیگر همه چیز برایشان قابل حدس شده و همچنین سینما و تولیدات به تکرار و نابودی کشیده میشود.